aangekomen in Zweden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Anna Faber - WaarBenJij.nu aangekomen in Zweden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Anna Faber - WaarBenJij.nu

aangekomen in Zweden

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

06 Augustus 2010 | Zweden, Stockholm


Tjänare!

Het inpakken was nog even een klus (had ietwat te veel kilo’s in mijn koffer), maar aan het eind van de woensdagochtend stond ik bepakt en bezakt klaar om naar het Eindhoven te vertrekken met 1 koffer, 1 rugtas en de koker met de poster die we hadden gekocht in Milaan. Dit leek laatste leek mijn ouders al niet al te slim gezien mijn geschiedenis van dingen kwijtraken.. helaas hebben ze gelijk gekregen aangezien ik de poster tussen het afscheid van iedereen en de beveiliging ben kwijt geraakt :S
Na een zeer korte vlucht zijn we aangekomen op Skavsta Airport. De busreis naar Stockholm (van bijna 2uur) was absoluut geen straf. Wat is het hier ongelooflijk mooi! Binnen een half uur na vertrek van het vliegveld hebben we al herten en een eland gezien. De laatste sjokte gewoon in een veld langs de snelweg.. :) Deed me denken aan Canada. Overigens doet de hele natuur dat wel een beetje: veel bomen, water en imposante rotspartijen..Toen we de stad binnen reden met de bus, werden we begroet door een mega IKEA die we een dezer dagen nog wel gaan bezoeken voor het aanschaffen van wat spullen, zoals een wasmand, pan, goede kussens etc.
Het appartement is precies als op de foto’s (hoe kan het ook anders) maar het voelt veel groter doordat het heel hoog is.. De buurt is geweldig. Prachtige gebouwen en super groen. We zijn echt omringd met parken en water. Pap en mam kunnen waarschijnlijk aan “ons eiland” aanleggen wanneer ze langs komen dobberen. Rond het eiland is een hardlooparcours ingericht. Inclusief soort van fitness apparatuur (met uitleg). Verder stikt het hier van de leuke eettentjes, al hebben sommigen wel rare openingstijden. Zo sluit de Thai tegenover ons al om 1900uur. De eerste avond hebben we snel pizza gehaald en op de bank gehangen.

Op donderdag zijn we naar Bas zijn universiteit gelopen, hebben we een aantal dingen geregeld zoals een prepaid internet aansluiting en een prepaid telefoonnummer, en hebben we de stad een beetje bekeken. We wilden ook kijken naar een nieuw dekbed (er zijn 2 maar 1 is van dons en de andere is max 150cm breed), maar we zijn er achtergekomen dat een grotere maten dan 1,50x2,00m eigenlijk niet vindbaar zijn. Dat wordt dus een IKEA bezoekje.
Vandaag zijn we een tweede set sleutels gaan halen bij het nichtje van de huisbaas en kwamen we langs diverse winkels die kleding van het merk van de huisbazin verkochten. Ergens in de tijd dat we hier zijn, ga ik denk ik nog een outfit passen..Voor de sleutels moesten we naar Södermalm en daar zijn we naar toe gelopen zodat we wat meer van de stad zagen. Daarbij kwamen we door de belangrijkste straat van Gamla Stan (het oude centrum), waar het natuurlijk stikte van de toeristen en we het halve vliegtuig tegen kwamen. Wel veel mooie gebouwen en natuurlijk het paleis van het populaire koningshuis. Mijn eerste indruk van Södermalm is niet zo goed als die van Kungsholmen, het lijkt een beetje rommeliger. Wel heb je vanaf de heuvels/rotsen van Södermalm een prachtig uitzicht op het verdere centrum van Stockholm. Dit geldt waarschijnlijk ook voor de vele appartmenten die op het water uitkijken. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Zo kwamen in korte tijd 3 gigantische cruiseschepen aanmeren vlakbij de plek waar wij wat zaten te drinken. Het lukt even niet om foto’s op mijnalbum te zetten, dus daar moeten jullie even op wachten.

Zweeds blijkt in gebruik nog een best lastige taal. Wanneer je in het Zweeds begint, ratelen de inwoners al heel snel een eind weg en dan raak ik de aansluiting een beetje kwijt. Het begrijpen gaat overigens wel elke dag beter. We hebben constant de tv met subtitles aan staan en lezen de krant. Vooral bepaalde tv-programma’s zijn erg handig, zoals de Simpsons en het Rad van Fortuin (de “Leontine” mag hier wel mee presenteren en ook “Hans” draait ook de bordjes om). Met een woordenboek (donderdag aangeschaft) komen we best ver! Dat was het voor nu weer..ik ga genieten van mijn kopje Droom van Maastricht-thee en verder met mijn woordjes Zweeds.

Hej då!

Ps als je het telefoonnummer wil hebben, mail dan even dan stuur ik je het toe.

  • 06 Augustus 2010 - 21:39

    Thérèse:

    Hej Anna,

    Wat kei leuk om te lezen, zo'n uitgebreid verslag ! En ook leuk om te zien dat je het zo naar je zin hebt. Zeg maar tegen Bas dat we nu bijna niet kunnen wachten om dit moois ook te kunnen aanschouwen... ;)
    Wordt het misschien toch wel over een week of twee.... !
    Vi ses,
    Thérèse

  • 06 Augustus 2010 - 22:32

    Marieke Grondstra:

    Heey Anna, goed te horen dat jullie lekker aan het settelen zijn en je druk kunt gaan maken om dekbedden ;) Veel plezier met exploren en benieuwd wat je allemaal op de ontdekkingstocht tegenkomt! Groetjes uit A'dam!

  • 07 Augustus 2010 - 08:56

    Birgit:

    Heej Anna,

    Goed bezig zo snel berichtjes op je waarbenjij.nu te zetten! Ben benieuwd hoelang je dat gaat volhouden ;)
    Het uitpakken in je appartement is zekers stukke sneller gegaan ;) Nou meid, succes met het ontdekken van de stad, het leren van Zweeds én opzoek naar die ene topbaan!

    Liefs!

  • 07 Augustus 2010 - 09:16

    Sanneke:

    Hoi Anna,

    Wat leuk dat je nou echt in Stockholm woont. Hoe zijn de mensen daar? Mega IKEA lijkt me ook geweldig! Ik hoop dat je de foto's snel kunt laten zien. Veel succes!

  • 07 Augustus 2010 - 11:52

    Agneta:

    Anna!!
    Wat leuk om zo snel al van je te horen :) Mooi dat het huis in het echt nog leuker is en dat ook de stad je goed bevalt. geniet vooral van je kopjes Droom-van-Mestreech thee dan denk je tenminste aan me hihi.
    Liefs Agneta

  • 09 Augustus 2010 - 13:49

    Yvonne:

    Hoi Anna,,
    Leuk verslag,en dat al zo snel.

    Hoe is de test gegaan?

    groetjes van de uitzwaaier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Op naar Zweden!

Actief sinds 20 Okt. 2006
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 9460

Voorgaande reizen:

09 Februari 2007 - 04 Maart 2007

Mijn eerste reis

04 Augustus 2010 - 30 November -0001

Bas en Anna naar Stockholm

Landen bezocht: